Van Gebr. van Duijn naar de consument

In het vorige artikel hebben wij uitgelegd welke weg de aubergine aflegt: van zaadje naar aubergine. Natuurlijk moeten de aubergines ook nog bij de consument terecht komen. Hoe dit gebeurt? Wij vertellen het je in dit artikel!

Van Aubergine in de kas tot aubergine op je bord

Om de beste kwaliteit te garanderen oogsten de telers van Purple Pride iedere dag. De aubergines worden gesorteerd en uiteindelijk verpakt in het fust type wat de eindklant wenst. Na het oogsten, sorteren en inpakken van de aubergines op locatie, worden ze getransporteerd naar een distributiecentrum. En dit allemaal op dezelfde dag! Het oogsten in de ochtend en de orders verladen voor transport naar de retailer in de middag.

Om de keten zo kort mogelijk te houden worden veel orders rechtstreeks verladen naar het distributiecentrum van de retailers die Growers United in Nederland levert. Het distributiecentrum zorgt ervoor dat de aubergines bij de supermarkten, groothandels, foodservices en restaurants terecht komen. Het transport gebeurt altijd geconditioneerd, waarbij de temperatuur van de truck wordt ingesteld op minimaal 10 graden. Tijdens het transport is het zeer belangrijk dat de aubergines niet bij ethyleen uitstotende producten worden neergezet. Waarom? Om schade aan de aubergines te voorkomen.

Het proces van zaadje tot klant klinkt misschien als een lang proces, maar in werkelijkheid ligt de aubergine die uit de kas komt uiterlijk tien dagen later bij iemand op zijn bordje! Soms worden de aubergines in het distributiecentrum zelfs ‘s nachts direct door verladen naar de winkels, waardoor ze binnen 24 à 48 uur na oogst al in de schappen van de retailer liggen!

Leuk om te weten is dat onze aubergines over de hele wereld getransporteerd worden. Zo komen ze onder andere in Noord-West Europa (Duitsland, Scandinavië en Engeland), Verenigde Staten, Canada en Oost-Europa terecht. Van de totale productie van Purple Pride aubergines wordt 85% geëxporteerd naar het buitenland en ongeveer 15% van onze aubergines blijft in Nederland.
Het aandeel foodservice is momenteel klein, wat te maken heeft met veel sluitingen als gevolg van de coronapandemie. Op dit moment gaat zo’n 85% van de productie richting de retail en 15% naar de foodservice, via onder andere groothandels in Engeland en Duitsland.

Interessant om te weten is dat wij lid zijn van verkooporganisatie Growers United. Samen met nog twee andere auberginetelers maken wij onderdeel uit van de productgroep Purple Pride. Ons doel? Aubergines bij iedereen op het weekmenu krijgen! Ook delen wij onderling kennis in de productgroep. Growers United doet de verkoop en marketing en neemt daarnaast werk van de teeltlocaties uit handen op het gebied van voedselveiligheid, teeltadvies en keuring.

Het sales- en marketingteam treedt op als aubergine-expert richting de retail accounts. Op deze manier wordt er planmatig samengewerkt met de retailers. Denk hierbij aan het plannen van prijspromoties en marketingactiviteiten, zoals kookdemo’s, receptkaarten voor in de winkels en online.

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends, marktontwikkelingen, mogelijke koopmotieven en koopbarrières om de aubergine aan te schaffen werken de marketeers samen met veel shopper- en marktdata organisaties. Denk hierbij aan GFK, Kantar en Nielsen. Met deze kennis kunnen de marketeers de retailer helpen om gerichte en effectieve marketingactiviteiten op te zetten om uiteindelijk de omzet per m2 van de retailer te verhogen. Dit draagt ook weer bij aan de hoofdmissie van Purple Pride: aubergines bij iedereen op het weekmenu krijgen!

Terug naar overzicht